رب گوجه فرنگی چه فوایدی برای سلامتی دارد؟


ساعت های طولانی از پختن گوجه فرنگی با کاهش بیش از حد رطوبت و ضخیم شدن آن را به یک رب تبدیل می کند، که تمام دانه ها و پوست تیره گوجه فرنگی را یا حل و یا حذف می شود. رب گوجه فرنگی منبع مواد مغذی متعددی است و همچنین دارای برخی از ترکیباتی است که در گوجه فرنگی های خام در دسترس نیستند و این باعث می شود که علاوه بر سالم بودن مفید نیز باشد.

مواد مغذی

۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی فقط شامل ۱۳ کالری و بدون چربی است، به این معنی که احتمالا به افزایش وزن کمک نمی کند. این همچنین ۲۴۴ واحد ویتامین A را فراهم می کند که برای سلامتی چشم، تولید مثل و رشد جنین مهم است. اگر چه آن به اندازه گوجه فرنگی تازه منبع غنی از ویتامینC نیست، اما رب گوجه فرنگی هنوز ۳٫۵ میلی گرم از این آنتی اکسیدان را فراهم می کند که به بهبود ایمنی و تعمیر بافت های بدن کمک می کند. آن همچنین منبع ویتامین K و چندین نوع ویتامین B است. یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی، حاوی ۵ میلی گرم آهن است که برای کمک به عملکرد بهتر گلبول قرمز مفید است. علاوه بر این یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی ۱۶۲ میلی گرم پتاسیم را برای کمک به بدن شما، تنظیم مواد مایع و مواد معدنی فراهم می کند.

آنتی اکسیدان ها

فرآیند تولید رب گوجه فرنگی برخی از آنتی اکسیدان ها را در گوجه فرنگی بیشتر می سازد. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که باعث حذف رادیکال های آزاد بدن در ارتباط با بیماری و پیری می شوند. یک مطالعه منتشر شده در “مجله کشاورزی و مواد غذایی” در ماه مه سال ۲۰۰۲ نشان داد که فرآیند گرم کردن گوجه فرنگی برای تولید رب، موجب افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی گوجه فرنگی، به ویژه لیکوپن می شود. مصرف لیکوپن با کاهش خطر سرطان پروستات ارتباط دارد.

آفتاب سوختگی

رب گوجه فرنگی ممکن است به شما در محافظت از آفتاب سوختگی که در اثر قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش خورشید رخ می دهد، کمک کند. “مجله تغذیه” در ماه می ۲۰۰۱ یک مطالعه منتشر کرد که ۴۰ گرم رب گوجه فرنگی مصرف شده با ۱۰ گرم روغن زیتون بیش از ۱۰ هفته سبب کاهش آفتاب سوختگی به میزان ۴۰ درصد شد. محققان لیکوپن موجود در آن را علت این نتیجه مثبت می دانند. در ژانویه ۲۰۱۱ “مجله بریتانیا از پوست”، یک مطالعه نشان داد که مصرف ۵۵ گرم رب گوجه فرنگی طی دوره ۱۲ هفته ای، باعث حفاظت پوست از آسیب دیدن به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب می شود.

نحوه استفاده

تولید کنندگان از رب گوجه فرنگی به عنوان پایه برای برخی از سس ها استفاده می کنند. شما می توانید رب گوجه فرنگی را به مارینارا یا سس گوشتی برای طعم بیشتر اضافه کنید. رب گوجه فرنگی نیز در دستورالعمل های غذایی بسیاری استفاده می شود.