کاربرد داروی دمیترون و عوارض آن در تمام سنین + بارداری و روش


دوران بارداری ممکن است برخی چالش و ناراحتی‌ها به همراه داشته باشد. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که زنان باردار با آن مواجه هستند، درد است که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، افزایش وزن، کشیدگی رباط‌ها و عضلات، فشار بر اعصاب و عروق خونی و انقباضات زایمان باشد. اگر باردار هستید و از درد مزمن رنج می‌برید، ممکن است پزشک قرص دمیترون برای شما تجویز کرده باشد. با این حال، ممکن است شنیده باشید که قرص دمیترون می‌تواند عوارض جانبی جدی بر بارداری و سلامت جنین داشته باشد. اگر این سوال برایتان پیش آمده که آیا مصرف قرص دمیترون در دوران بارداری بی خطر است؟ خطرات و فواید قرص دمیترون در بارداری چیست؟ آیا جایگزینی برای قرص دمیترون در بارداری وجود دارد؟ در این مقاله از هیاهو به این سوالات پاسخ خواهیم داد و اطلاعاتی را که برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد مدیریت درد در دوران بارداری نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهیم.

قرص دمیترون چیست؟

قرص دمیترون نوعی مسکن بسیار قوی برای تسکین دردهای شدید است. این قرص مسکن، یک داروی نسخه‌ای است که متعلق به دسته داروهایی به نام مسکن‌های اپیوئیدی می‌باشد.

دمیترون حاوی دو ماده فعال استامینوفن و ترامادول می‌باشد. همچنین این قرص حاوی ۳۲۵ میلی گرم استامینوفن و ۳۷٫۵ میلی گرم ترامادول است که با مصرف آن، استامینوفن به عنوان یک مسکن خفیف، التهاب و تب را کاهش می‌دهد. ترامادول نیز نوعی مرفین مصنوعی است که اثرات استامینوفن را تقویت کرده و باعث تسکین درد شدیدتر می‌شود.

چرا از قرص دمیترون استفاده می‌شود؟

قرص دمیترون برای درمان انواع درد مانند درد حاد، درد مزمن، درد نوروپاتیک و درد پس از عمل استفاده می‌شود. این قرص برای درمان دردی استفاده می‌شود که با مسکن‌های دیگر تسکین نمی‌یابند، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، آسپرین یا ایبوپروفن.

همچنین این قرص مسکن برای درمان دردی که با وابستگی به مواد افیونی افراد را به رنج وادار می‌کند استفاده می‌شود. زیرا عوارض ترک موادها افیونی بسیار زیاد است. قرص دمیترون می‌تواند به کاهش هوس و شدت علائم ترک کمک کند.

قرص دمیترون چگونه مصرف می‌شود؟

این قرص بدون نسخه به فروش نمی‌رسد و توسط پزشک تجویز می‌شود. دوز معمول قرص دمیترون یک یا دو قرص هر چهار تا شش ساعت یکبار است که برای تسکین درد لازم است.

حداکثر دوز قرص دمیترون برای افرادی که به آن نیازمند هستند، هشت قرص در روز یا ۲۶۰۰ میلی گرم استامینوفن و ۳۰۰ میلی گرم ترامادول می‌باشد.

بهتر است بدانید، نباید بیش از دوز تجویز شده قرص دمیترون مصرف کنید، زیرا می‌تواند عوارض جانبی جدی مانند آسیب کبدی، اعتیاد، تشنج یا مرگ ایجاد کند.

همچنین نباید قرص دمیترون را بیش از مدت مقرر مصرف کنید، زیرا می‌تواند باعث وابستگی، تحمل یا اعتیاد شود. نباید مصرف قرص دمیترون را نیز ناگهانی قطع کنید، زیرا می‌تواند باعث علائم ترک مانند اضطراب، بی قراری، بی خوابی، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، تعریق، لرزش یا تشنج شود.

عوارض جانبی دمیترون در بارداری

این قرص مسکن ممکن است برای دوران حساسی مانند بارداری، ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد، به خصوص اگر آن را در سه ماهه اول یا در چند هفته آخر قبل از زایمان مصرف کنید.

قرص دمیترون آنقدر قوی است که می‌تواند از جفت عبور کند و بر رشد و عملکرد اندام‌های کودک شما مانند مغز، قلب، ریه‌ها و کلیه‌ها تأثیر بگذارد.

همچنین بهتر است بدانید که این قرص می‌تواند وارد شیر مادر شده و بر تنفس، تغذیه و رفتار کودک نیز تأثیر بگذارد. بنابراین، باید خطرات و مزایای قرص دمیترون در بارداری را بسنجید و قبل از مصرف آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

همچنین بخوانید: اهمیت تغذیه در دوران بارداری و شیردهی +بهترین نکات غذایی مادران

خطرات دمیترون در بارداری

برخی از خطرات دمیترون در بارداری عبارتند از:

نقص مادرزادی

قرص دمیترون می‌تواند خطر نقایص مادرزادی مانند نقص مادرزادی قلب، نقص لوله عصبی، شکاف کام و لب، گاستروشیزیس و پای پرانتزی را افزایش دهد.

نقایص مادرزادی ممکن است در سه ماهه اول، زمانی که اندام‌های کودک شما در حال شکل‌گیری هستند، رخ دهد و با آزمایش‌های غربالگری قبل از تولد، مانند سونوگرافی، آزمایش خون، یا آمنیوسنتز قابل تشخیص است.

برخی از نقایص مادرزادی را می‌توان با جراحی یا دارو درمان یا اصلاح کرد، در حالی که برخی دیگر می‌توانند باعث ناتوانی‌های مادام العمر یا مرگ شوند.

سقط جنین

از دیگر عوارض جدی این قرص برای زنان باردار این است که ممکن است خطر سقط جنین را در بارداری را افزایش دهد، یعنی از دست دادن جنین قبل از هفته بیستم بارداری.

سقط جنین می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند ناهنجاری‌های کروموزومی، عفونت‌ها، تروما یا شرایط مادر باشد، اما قرص دمیترون نیز می‌تواند با تأثیر بر جریان خون و کاشت جفت، که عضوی است که کودک را به آن متصل می‌کند، در آن نقش داشته باشد.

سقط جنین می‌تواند باعث خونریزی، گرفتگی و درد در ناحیه شکم یا کمر شود و با سونوگرافی یا آزمایش خون می‌توان آن را تایید کرد.

زایمان زودرس

قرص دمیترون می‌تواند خطر زایمان زودرس را در بارداری افزایش دهد، یعنی تولد نوزاد، قبل از هفته ۳۷ بارداری. قرص دمیترون، می‌تواند با تحریک انقباضات رحمی و گشاد شدن دهانه رحم که از نشانه‌های زایمان است، آن را تحریک کند.

زایمان زودرس می‌تواند عوارضی مانند سندرم دیسترس تنفسی، خونریزی در مغز، عفونت، یرقان یا وزن کم هنگام تولد برای کودک ایجاد کند.

علائم ترک

از دیگر عوارض مصرف این قرص در دوران بارداری علائم ترک است. قرص دمیترون می‌تواند علائم ترک را در کودک ایجاد کند، زیرا کودک در داخل رحم در معرض اثرات قرص دمیترون قرار دارد، اما به طور ناگهانی پس از تولد از آن محروم می‌شود.

 علائم ترک می‌تواند شامل گریه بیش از حد، تحریک پذیری، لرزش، تشنج، استفراغ، اسهال، کم آبی بدن، تب، تعریق، تغذیه نامناسب، افزایش وزن ضعیف و مشکلات تنفسی باشد.

مزایای دمیترون در بارداری

با این حال، از آنجایی که دمیترون یک مسکن بسیار قوی است، اما فوایدی نیز به همراه دارد و می‌تواند در دوران مورد استفاده قرار بگیرد. به خصوص اگر درد شدید یا مزمنی دارید که با مسکن‌های دیگر تسکین نمی‌یابد، یا اگر وابستگی به مواد افیونی دارید که با روش‌های دیگر درمان نمی‌شود.

برخی از مزایای دمیترون در بارداری عبارتند از:

تسکین درد

قرص دمیترون می‌تواند با قدرت تمام شدیدترین دردهایی که در طول دوره بارداری زندگی مادر را تحت تاثیر قرار می‌دهند را تسکین دهد. در صورت داشتن درد، این قرص می‌تواند سلامت جسمی و روانی، کیفیت زندگی و توانایی‌ بدن را افزایش دهد.

از آنجایی که تسکین درد می‌تواند استرس، اضطراب، افسردگی و بی خوابی شما را کاهش دهد، باعث شده تا  خلق و خو، سیستم ایمنی بدن و فشار خون نیز به بهترین نحو کارکنند.

درمان وابستگی به مواد افیونی

دمیترون به درمان وابستگی به مواد افیونی در بارداری کمک کند و مصرف آن به کاهش هوس و شدت علائم ترک کمک می‌کند و باعث می‌شود به راحتی بتوان درد پس ترک مواد افیونی را راحت تر تحمل کرد.

قرص دمیترون همچنین می‌تواند به جلوگیری از انتقال بیماری‌هایی مانند اچ آی وی، هپاتیت یا سیفلیس که ممکن است در اثر استفاده از سوزن مشترک یا داشتن رابطه جنسی محافظت نشده رخ دهد، کمک کند.

سخن آخر

همانطور که در این مطلب گفته شد، قرص دمیترون یک مسکن حاوی استامینوفن و ترامادول است که برای درمان دردهای متوسط تا شدید در بزرگسالان استفاده می‌شود. با این حال این قرص مسکن بسیار قوی برای تسکین درد زنان باردار نیز توسط پزشک تجویز می‌شود، اما علاوه بر فواید زیادش، ممکن است عوارض جانبی‌ای به همراه داشته باشد که باعث شوند شرایط بیش از پیش بدتر شود. اگر باردار هستید و از درد رنج می برید، باید خطرات و فواید قرص دمیترون در بارداری را بسنجید و قبل از مصرف آن را با پزشک خود در میان بگذارید.اما به این نکته مهم توجه داشته باشید که با مصرف خودسرانه قرص دمیترون بدون مشورت با پزشک خود، بارداری و سلامت کودک خود را به خطر نیندازید. پزشک به شما کمک می‌کند تا بهترین برنامه مدیریت درد را برای خود و کودکتان بیابید و اطلاعات، دارو و حمایت مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد.

سوالات متداول

در ادامه چند سوال متداول در مورد قرص دمیترون و عوارض جانبی دمیترون در بارداری وجود دارد:

آیا مصرف قرص دمیترون در دوران بارداری بی خطر است؟

مصرف قرص دمیترون در دوران بارداری ایمن نیست، زیرا می‌تواند عوارض جانبی جدی بر بارداری و جنین ایجاد کند، مانند نقص مادرزادی، سقط جنین، زایمان زودرس یا علائم ترک. قرص دمیترون فقط باید در دورانی مصرف شود که فواید آن بیشتر از خطراتش باشد و تحت نظارت پزشک شما باشد.

چگونه می‌توانم عوارض جانبی دمیترون در بارداری را کاهش دهم؟

شما می‌توانید با رعایت دوز و مدت زمانی که پزشک برایتان تجویز می‌کند و با مصرف نکردن بیشتر از دوز توصیه شده یا بیشتر از دوره تعیین شده، عوارض جانبی دمیترون را در بارداری کاهش دهید. همچنین می‌توانید با پرهیز از الکل، تنباکو یا سایر داروهایی که می‌توانند با قرص دمیترون تداخل داشته باشند، عوارض جانبی دمیترون در بارداری را کاهش دهید و پزشک خود را در مورد سایر داروها یا مکمل هایی که مصرف می کنید مطلع کنید.