آهن (فروس) :‌ موارد مصرف،‌ عوارض جانبی، تداخلات دارویی


سولفات روی سولفات روی برای مو کپسول سولفات روی ایرانی می خواهیم در این نوشته در مورد قرص سولفـات و عوارض این قرص برای دختران و پسران صحبت کنیم، مدتی است که در مدارس برای درمان کم خونی به راحتی می توان این قرص را تهیه کرد ، در صورتی که می خواهید در مورد این قرص و عوارض این قرص بیشتر بدانید به شما عزیزان همیشه همراه توصیه می کنیم با سایت داروینه همراه باشید.

 

قرص سولفات چیست؟

آهن از عناصر معدنی مورد نیاز بدن است که برای ساخت هموگلوبین خون، میوگلوبین ماهیچه ها و فعالیت برخی آنزیمها ضروری است و کم خونی یکی از بیماریهای غیر ژنتیکی شایع٬ بخصوص در کشور های جهان سوم و در حال توسعه است که عمده ترین دلیل آن فقر آهن عنوان می شود. قرص سولفات روی برای درمان کم خونی استفاده می شود ، اگر دکتر در شما کم خونی تشخیص دهد می تواند برای شما تجویز این قرص را داشته باشد. در حال حاضر قرص آهن در قالب نمکهای آهن (سولفات آهن خوراکی)، فیفول (ترکیب آهن و اسید فولیک) و فرفولیک برای بزرگسالان و قطره و شربت آهن برای کودکان در داروخانه ها به فروش می رسد.

به عقیده پزشکان درمان تمام بیماریهای کم خونی با مکملهای آهن ممکن نیست و نمی توان با تجویز عمومی و بدون معاینه فرد وی را ملزم به استفاده از این قرص کرد.یک متخصص با پرداختن به مصادیق مشکلات تغذیه ای کشورمان گفت:مثلا ١٠ سال است که عنوان می شود ٣٠ درصد مردم کم خونی دارند یا تا ٨٠ درصد مردم کمبود ویتامین D دارند یا ٤٠ میلیون نفر کمبود ویتامین E دارند ولی آیا کاری هم صورت پذیرفته است، در حالی که در اروپا برای افزایش ویتامین D آمدند و لبنیات خود را غنی از این نوع ویتامین کردند.

کم خونی در زنان باردار، سالمندان و کودکان زیر پنج سال افزود: هم اکنون به دختران در مدارس قرص سولـفات برای کم خونی می دهند ولی چه فایده دارد دانش آموزان آن را مصرف نمی کنند چون به محض خوردن این قرص شکم آنها دچار مشکل می شود. بنابراین باید راه حل بهتری در نظر گرفت.

عوارض قرص سولفات روی برای دختران :

تجویز عمومی قرص سولفات در مدارس دخترانه بدون در نظر گرفتن عوارض آن در سلامت مصرف کننده یکی از مشکلاتی است که به تازگی ضرورت بازنگری برنامه های بهداشتی مدارس را مضاعف کرده است. چند سالی از آغاز طرح ارائه قرص سولـفات در مدارس راهنمایی و دبیرستان دخترانه به منظور جلوگیری از بیماریهای کم خونی شایع در بین دختران سپری شده و با این وجود به عقیده کارشناسان انجام آن بدون در نظر گرفتن عوارض احتمالی بر سلامت فرد همراه است.

موارد مصرف ، میزان مصرف و موارد منع سولفات :

موارد مصرف: به عنوان مکمل غذایی, خونساز و کم خونی فقر آهن
میزان مصرف: در درمان کم خونی فقر آهن یک قرص ۲ تا ۴ بار در روز برای پیشگیری یک قرص روزانه استفاده شود.
موارد مانع: هموکروماتوزیس و هموسیدوز , زخم حاد معده, بیماری کرون

عوارض جانبی قرص سولفات :

عوارض جانبی: دل درد , بی اشتهایی , اسهال
توجهات: ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد.این دارو درکم خونی طی حاملگی کاربرد وسیع دارد.
آموزش: بهتر است قرص را با آب میوه یا شربت معده میل کنید.مصرف همزمان آهن با تخم مرغ , قهوه , یا چای جذب آن را کاهش می دهد. برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها , شربت را با نی مصرف کنید.میزان اندک دارو ( چند تا قرص) هم میتواند باعث مسمومیت در کودکان شود.
شرایط نگهداری: در دمای اتاق نگهداری شود.
نکته: برای جلوگیری از یبوست با غذا سبزی بیشتری مصرف کنید.