همه چیز در مورد ارتودنسی

داروینه – سلامت دهان و دندان | به گزارش داروینه؛ می خواهیم در این نوشته در مورد ارتودنسی صحبت کنیم ، زیبایی دندان باعث زیبایی صورت می شود. ارتودنتیست کیست؟ ارتودنسی با جراحی چطور ممکن است؟ مزایای ارتودونسی چیست؟ همه این مطالب در زیر ارائه شده است ، بهتر است تا انتها با سایت پزشکی داروینه همراه باشید.

همه چیز در مورد ارتودنسی

ارتودنتیست به چه کسی گفته می شود:

در‌واقع ارتودنسی رشته‌ای تخصصی از دندانپزشکی است و این علم با مرتب کردن دندان‌ها یا مشکلات مربوط به جفت شدن دندان‌ها، سر و کار دارد. دندانپزشکان در دوره تحصیلات خود در رشته دندانپزشکی، آموزش «اصول درمان‌های تخصصی ارتودنسی» را فرا می‌گیرند و درصورت ادامه تحصیل می‌توانند در رشته ارتودنسی، تخصص‌های مربوط به درمان و رفع مشکلات پیچیده دندان را فرا گیرند. در مجموع متخصص ارتودنسی دارای تخصص در شناسایی و درمان مشکلات هماهنگی دندان‌ها و وضعیت قرارگیری آنها روی یکدیگر است.

ارتودنسی با جراحی یعنی چی؟

گروهی از درمان‌ها برای تصحیح دندان‌ها به کار می‌روند و گروه دیگر برای رفع ناهنجاری‌های فکی. متخصصان ارتودنسی برای درمان هر یک از این ناهنجاری‌ها از دستگاه مخصوصی استفاده می‌کنند. اگر بموقع به پزشک مراجعه کنید و همکاری لازم را با او داشته باشید می‌توان مشکلات او را براحتی به کمک ارتودنسی برطرف کرد؛ اما اگر بیمار بموقع به پزشک مراجعه نکند یا همکاری خوبی با او نداشته باشد یا در صورتی که شدت ناهنجاری بسیار شدید باشد بیمار نیاز به ارتودنسی همراه با جراحی خواهد داشت. همه چیز در مورد ارتودنسی

در مورد ارتودنسی

مزایای ارتودنسی:

لبخند زیبا و جذاب اعتماد به نفس را تقویت می‌کند، از این گذشته دندان‌های مرتب رعایت بهداشت دهان و دندان را آسان‌تر می‌کند و عملکرد فک را بهبود می‌بخشد. به علاوه احتمال آسیب دیدن دندان‌های منظم هنگام ورزش کردن یا در صورت بروز سانحه کمتر است.

هدف ارتودنسی همیشه زیبایی دندان نیست

درمان های ارتودنسی همیشه برای ردیف کردن دندان ها و زیبایی نیست. در خیلی موارد انجام دیگر درمان های دندانپزشکی نیازمند آماده سازی ارتودنسی است. این درمان ها بویژه در افراد میانسال یا مسن تر انجام می شود. مهم ترین مثال در این موارد فضاهای اضافی در فک، درمان های جایگزینی مثل ایمپلنت و درمان های مرتبط با صدمات است. در این موارد هدف درمان های ارتودنسی براساس نیاز بیمار طراحی می شود.

آشنایی با انواع ارتودنسی:

۱-ارتودنسی ثابت: بریس‌های استاندارد از سیم‌ها و براکت‌های فلزی تشکیل می‌شود که روی دندان‌ها ثابت می‌شود تا آنها را با اعمال نیرو به سمت موقعیتی بهتر هدایت کند.

۲- ارتودنسی دیمون: ارتودنسی دیمون از تکنولوژی متفاوتی بهره می‌گیرد، سازو کار لغزشی کشویی، جایگزین براکت‌های سیمی معمول و کش می‌شود. در نتیجه درمان کوتاه‌تر و مراحل آن سریع‌تر می‌شود، بیمار در طول درمان راحت‌تر است. سیستم دیمون نیروهای قوی‌تری را به دندان‌هایی وارد می‌کند که بی نظمی آنها شدیدتر است

۳-ارتودنسی لینگوال: وسایل ارتودنسی لینگوال (Lingual) پشت دندان‌ها قرار داده می‌شود و بنابراین عملاً نامرئی است. سازو کار ارتودنسی لینگوال (پشت زبانی) و ارتودنسی فلزی یکسان است، با این تفاوت که سیم‌کشی این بار پشت دندان است.

۴-ارتودنسی نامرئی: پلاک شفاف ارتودنسی نامرئی به تدریج دندان‌ها را به سمت موقعیت بهتر حرکت می‌دهد. در این روش از مجموعه پلاک‌های پلاستیکی شفافی استفاده می‌شود که به خوبی روی دندان می‌نشیند.به جای آن که سیم‌ها هر چند هفته یک بار سفت شود، پلاک جدیدی در اختیار بیمار قرار داده می‌شود تا دندان‌ها به تدریج مرتب شود.

۵-ارتودنسی متحرک: متخصصین گاهی ارتودنسی متحرک را برای اصلاح اختلال‌های بایت و تاثیر بر رشد فک کودکان و انواع پلاک نگهدارنده توصیه می‌کنند. زمانبندی و مهارت در استفاده از ارتودنسی متحرک شرط لازم موفقیت درمان است.

سوالات متداول درباره ارتودنسی:

 ارتودنسی درد دارد؟!

برخی افراد به‌دلیل مشکلات دندانی که دارند باید برای درمان جدی به دندانپزشکی مراجعه کنند و در صورت نیاز از روش ارتودنسی بهره‌مند شوند؛ اما متاسفانه خیلی از افراد به‌دلیل ترس از درد احتمالی از انجام این کار سر باز می‌زنند، اما بهتر است بدانیدکه اندک زمانی پس از اینکه بریس تنظیم شد، دندان معمولا درد می‌گیرد، اما این درد پس از مدتی برطرف می‌شود. حتی اگر فردی در روز اول درمان دچار درد شود، می‌تواند زیر‌نظر پزشک از مسکن‌های مجاز برای کنترل درد استفاده کند.

سن مناسب برای ارتودنسی چه سنی است؟

ارتوندسی را می‌توان در هر سن انجام داد اما زمان درمان بستگی به نوع ناهنجاری دارد. البته نوع ناهنجاری نیز در تشخیص زمان درمان بسیار با‌اهمیت است. اگر سن بیمار کمتر باشد درمان راحت‌تر، کوتاه‌تر و موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. در بیمارانی که مشکل فکی دارند حتما باید بیمار را قبل از بلوغ معاینه کرد

طول درمان به چه صورت است؟

طول درمان ارتودنسی برای همه افراد یکسان نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این حال بسته به میزان مشکل، شرایط بیمار و سن بیمار این زمان متغیر است. اما هرچه سن بیمار بالاتر باشد دوره درمان به نسبت ممکن است طولانی‌تر باشد.

ارتودنسی چقدر هزینه دارد؟

هزینه های درمان ارتودنسی به عوامل زیادی بستگی دارند. با این وجود این هزینه‌ها معمولا به صورت یکجا پرداخت نمی‌شوند. حتما در جلسه اول مشاوره با متخصص ارتودنسی درباره نحوه پرداخت هزینه‌ها صحبت کنید. این عوامل عبارتند از:

نوع درمان
طول مدت درمان
میزان به هم ریختگی دندان‌ها
نیاز به درمان‌های جانبی مانند جراحی فک در کنار ارتودنسی
داشتن بهداشت منظم است. در درمان ارتودنسی رعایت بهداشت دهان و دندان حرف اول را می‌زند. تمیز کردن دندان‌های دارای دستگاه ارتودنسی ثابت مشکل‌تر از تمیز کردن دندان‌های بدون دستگاه است، ولی با رعایت بهداشت مناسب می‌توان از ایجاد مشکلات دندانی مانند پوسیدگی و مشکلات لثه جلوگیری کرد.

منبع : hidoctor

نوشته همه چیز در مورد ارتودنسی اولین بار در داروینه پدیدار شد.