فواید ارتودنسی ثابت دندان فواید و عوارض ارتودنسی ارتودنسی متحرک می خواهیم در این نوشته در مورد ارتودنسی ثابت مطالبی را برای شما قرار دهیم ، آیا شما هم به فکر ارتودنسی هستید؟ اگر می خواهید اطلاعات کامل تری کسب کنید ما به شما عزیزان همیشه همراه سایت داروینه توصیه می کنیم تا انتهای نوشته با ما همراه باشید.

ارتودنسی ثابت چیست؟

در مورد ارتودنسی ثابت

امروزه علاوه بر بازیگران و هنرمندان و موزسین ها، افراد عادی نیز برای افزایش اعتماد به نفس و برد بیشتر در قرار ها و معاملات کاری دوست دارند اولین قضاوت  افراد را که در مورد چهره و زیبایی آن ها است به نفع خود رقم بزنند. ظاهر افراد در این ملاقات ها خیلی مهم شده است و در بخش دندانپزشکی کارهای بی نظیری برای تحقق این هدف انجام شده است. ارتودنسی ثابت و متحرک یک رویکرد درمانی دندان پزشکی است که برای بیمارانی استفاده می‌شود که نحوه قرارگیری دندان‌های آن‌ها در دهان به خاطر کوچک بودن فک نامناسب است (مال اکلوژن) و دندان‌ها به صورت صحیح قرار نگرفته اند(کجی دندان) و به همین دلیل بیمار با مشکل در هنگام جویدن یا گاز گرفتن مواجه می‌شود. روش درمانی ارتودنسی دندان شامل درمان و کنترل جنبه‌های مختلف رشد فک و صورت (ارتوپدی فک و صورت) و بهبود ظاهر دندان ها و طرح لبخند نیز می باشد.

یک سوال معمول: آیا ارتودنسی ثابت برای من مناسب است؟

در اولین جلسه مشاوره، متخصص ارتودنسی همه گزینه‌‌‌های انتخابی درمان را برای بیمار توضیح می‌‌دهد و پس از تهیه مدارک تشخیصی، طرح درمان را با شما به اشتراک خواهد گذاشت. بنابراین در ویزیت اول مشخص می‌‌شود که درمان ارتودنسی ثابت برای بیمار مناسب است یا خیر. امکان درمان ارتودنسی ثابت در طیف زمانی و سنی گسترده‌ای وجود دارد. تا زمانیکه کلیت ساختارهای دندانی و دهانی سالم باشند ارتودنسی ثابت میسر است. بسیاری از بیماران در سنین بازنشستگی برای اصلاح دندانهایشان از این درمان بهره می‌‌برند. ولی بهترین بازه سنی حدود ۱۲-۱۰ سال برای شروع درمان ارتودنسی ثابت است. معمولا تحمل و عادت کردن به دستگاه در کودکان راحت است. البته رعایت بهداشت دهان در بیماران بزرگسال بهتر صورت می‌‌گیرد.

مزایا و محدودیت‌‌های درمان ارتودنسی ثابت

به عقیده دکتر برهمن سبزواری متخصص ارتودنسی در مشهد، در ارتودنـسی ثابت کنترل و دقت بیشتری برای جابجایی دندانها وجود دارد. با مرتب و صاف شدن دندانها، گیر غذایی کاهش یافته، بهداشت دهان تسهیل می‌‌شود و احتمال بروز پوسیدگی و مشکلات لثه در آینده کاهش می‌‌یابد. ارتودنسی ثابت با مرتب کردن دندان و زیبا کردن لبخند بیمار موجب بهبود نمای کلی صورت شده و اعتماد به نفس فرد را در روابط اجتماعی افزایش می‌‌دهد. یکی از مزایای ارتودنسی ثابت کاهش وابستگی درمان به همکاری بیمار است برخلاف ارتودنسی متحرک که همکاری ممتد و مناسب بیمار لازمه موفقیت درمان است . دستگاه (پلاک) ارتودنسی متحرک توسط بیمار برداشته و گذاشته می‌‌شود و ممکن است در محل مناسب قرار داده نشود یا کلا استفاده نشود ولی دستگاه ارتودنسی ثابت همیشه در محل خود قرار دارد و وابسته به همکاری بیمار نیست.

محدودیت عمده دستگاه ارتودنـسی ثابت در مشکلات شدید فکی و اسکلتی در کودکان و بیماران خردسال است که درمان انتخابی در این موارد ارتودنسی متحرک خواهد بود و در سنین بالاتر (حدود ۱۲-۱۰ سالگی) معمولا نیاز به درمان ارتودنسی ثابت خواهد بود. همچنین در ارتودنسی ثابت با توجه به پیچیدگی و ظرافت دستگاهها رعایت بهداشت دهان و مراقبت از دستگاههای ارتودنسی توسط بیمار اهمیتی مضاعف دارد. برای آگاهی از نحوه مراقبت از دستگاههای ارتودنسی به قسمت “اقدامات حین درمان” مراجعه نمایید.

طول مدت درمان ارتودنسی ثابت

معمولا بسته یه سن بیمار، پیچیدگی مشکل دندانی و همکاری بیمار، درمان بین ۲۴-۱۲ ماه طول می‌‌کشد. پس از قراردادن دستگاهها، جلسات ویزیت ماهیانه یکبار است و معمولا بطور متوسط بیشتر از ۱۵-۱۰ دقیقه زمان نخواهد برد. پیروی دقیق از دستورات متخصص ارتودنـسی برای پیشرفت درمان و دستیابی به نتایج مطلوب و نیز اطمینان از عدم بازگشت نیجه درمان، بسیار مهم و حیاتی است.

آیا درمان ارتودنسی ثابت دردناک است؟

درمان ارتودنسـی ثابت بطور کلی بدون درد است. معمولا بعد از قرار دادن کشهای بین دندانی (Seperator) در جلسه اول یا پس از نصب براکتها و فعال کردن سیمها در جلسات بعدی کمی ناراحتی به صورت حساسیت به فشار ایجاد می‌‌گردد که زودگذر است. استفاده از یک مسکن ملایم مانند بروفن یا استامینوفن در این موارد مفید خواهد بود.

 چه کسی صلاحیت درمان ارتودنسی ثابت را دارد؟

ارتودنسـی ثابت یک فرآیند درمانی پیچیده و تخصصی است که انجام آن در صلاحیت متخصص ارتودنسی است. متخصص ارتودنسی فردی است که پس از گذراندن دوره دکترای دندانپزشکی عمومی (معمولا ۶ سال)، در آزمون سراسری و دشوار دستیاری پذیرفته شده و وارد دوره آموزش تخصصی ارتودنسی می‌‌شود.

ارتودنسی در میان تخصص‌‌‌های دندانپزشکی محبوبترین رشته است و تنها بهترین رتبه‌‌‌ها امکان ورود به آنرا دارند. دوره تخصصی حدود ۴-۳ سال (بسته به نوع دانشکده) است. در پایان دوره باید در آزمون کشوری بورد تخصصی (دانشنامه تخصصی) شرکت نمود تا صلاحیت علمی لازم را احراز نمود.

برخی از افراد با سوء استفاده از عدم آگاهی عموم و کاربرد کلماتی مانند “ارتودنسی” ، “مختص ارتودنسی” و … بر روی کارت یا تابلوی مطب خود را متخصص وانمود کرده و اقدام به درمان ارتودنسی می‌‌کنند.

بنابراین مراجعین باید هنگام جستجو برای درمان ارتـودنسی ثابت، حتما به عبارت “متخصص ارتودنسی” دقت کرد و در صورت لزوم از طریق مراجع ذیصلاح مانند نظام پزشکی یا معاونت درمان دانشگاهها استعلام کرد تا گمراه نگردند. (می‌توان به بخش “جستجوی پزشک” در سایت نظام پزشکی کشور مراجعه نمود و “تخصص ارتودانتیکس” را پیدا کرد).

 آیا درمان ارتودنسی ثابت عوارضی دارد؟

در صورتی درمان توسط متخصص ارتـودنسی صورت گیرد و بیمار دستورات و راهنمایی‌های لازم را در طی درمان ارتودنسی ثابت رعایت کند، عوارضی مشاهده نخواهد شد. معمولا به دنبال درمان ارتـودنسی ثابت یک دوره درمان نگهدارنده (Retention) لازم است تا نتایج درمان اولیه تثبیت شود. این درمان نگهدارنده می‌‌تواند به صورت ارتودنسی متحرک (پلاک) یا سیم ثابت پشت دندانها (Fixed Retainer) باشد.