تنها چيزي که همه ذهنم را مشغول کرده، آرزوي مادرشدن پس از پيوند است. آيا بعد از عمل پيوند مي‌توانم باردار شوم

دکتر فاطمه پوررضاقلي فوق‌تخصص نفرولوژي عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي: بسياري از خانم‌هاي مبتلا به بيماري‌هاي کليوي، نگران باردار شدنشان هستند و لازم است قبل از تصميم به بارداري، با متخصص مشاوره کنند تا مجوزهاي لازم براي بارداري کم‌خطر را به دست آورند. بارداري ناخواسته براي اين خانم‌ها بيش از ديگران اهميت دارد، چون بارداري بدون برنامه مي‌تواند سلامت آنها و جنينشان را تهديد کند…

وی اعلام کرد: به خانمهاي مبتلا به مشکلات کليوي تاکيد ميکنم تا از سلامت کامل خود مطمئن نشده‌ايد و مجوز لازم براي باردار شدن را از پزشک نگرفته‌ايد، نبايد به کار بردن روش‌هاي پيشگيري مطمئن از بارداري را قطع کنيد.

در ميان بيماران ما مبتلايان به نارسايي کليوي نگراني‌هاي خاصي دارند؛ خانم ۲۷ ساله ای که مبتلا به نارسايي کليوي هستند و قرار است به قول خودش تا چند وقت ديگر تحت عمل پيوند کليه قرار بگيرد، پرسیده: «تنها چيزي که همه ذهنم را مشغول کرده، آرزوي مادرشدن پس از پيوند است. آيا بعد از عمل پيوند مي‌توانم باردار شوم؟»

لازم است بدانيم بعد از عمل پيوند، مانند يک فرد معمولي هستيد. مانند بقيه مي‌توانيد درس بخوانيد، ازدواج کنيد و به زندگي ادامه بدهيد. بنابراين مي‌توانيد مانند همه خانم‌ها، بچه‌دار شويد و حتي فرزندي با وزن مناسب(Appropriate) و کاملا طبيعي به دنيا بياوريد. البته همه اين موارد شرط و شروطي دارد. مهم‌ترين شرط هم اين است که بدانيد کليه پيوندي برايتان حکم يک ماهي را دارد که براي ادامه حياتش به توجه ويژه و دريافت مقدار کافي آب نياز دارد. در ماه‌هاي اول پيوند، کليه در برابر کم‌آبي به‌شدت آسيب‌پذير است.

علاوه بر اين، مصرف دقيق‌ داروها و پرهيز از هرگونه کم‌ يا قطع‌کردن خودسرانه آنها، گام برداشتن به سمت سلامت و تضمين کليه پيوندي است. بعد از پيوند، توصيه مي‌کنم تا يک سال باردار نشويد و هر وقت تصميم گرفتيد باردار شويد، با پزشک متخصص مشاوره کنيد تا نوع داروها را تغيير دهد و سطح کراتينين و فشارخونتان را کنترل کند.

مصرف اين داروها (medicines)هيچ تاثير سوء ژنتيکي براي فرزندتان ندارد، پس حتما همه نکته‌هاي توصيه شده را رعايت کنيد و بدانيد همکاري مستمر شما با پزشک، باعث مي‌شود دوره بارداري را به سلامت چطي کنيد و فرزندي سالم به دنيا بياوريد. از آنجا که بيشتر داروهاي موردنياز شما تحت پوشش بيمه است، نبايد به دليل هزينه، سلامت خود را به خطر بيندازيد يا از مراجعه‌هاي دوره‌اي به پزشک امتناع کنيد. پس از پيوند، بهتر است براي هر کار پزشکي از پر کردن ساده يک دندان گرفته تا فرايند مهم و طولاني بارداري، با متخصص نفرولوژي مشاوره کنيد.