خاصیت کندر؛ این گیاه معجزه‌گر را بیشتر بشناسید!


خواص کندر چیست می خواهیم در این نوشته در مورد خواص کندر صحبت کنیم ، کندر می تواند برای تقویت حافظه ، پاکسازی معده و موارد بسیاری موثر باشد ، استفاده از کندر می تواند برای بارداری موثر باشد ، در صورتی که می خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید به شما عزیزان همیشه همراه توصیه می کنیم تا انتهای نوشته با ما همراه باشید.

خواص کندر برای تقویت حافظه

کندر یک نوع گیاه دارویی است که دارای فواید درمانی بسیاری می باشد. با مصرف کندر می توانید معده خود را پاکسازی کنید و همچنین مصرف آن باعث قوی شدن عقل می شود. کندر صمغ گیاهی به اسم کندر است.از روزگاران قدیم از کندر برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شده است و امروزه هم به سه روش خوراکی،موضعی و بخور مصرف می شود.افراد زیادی بر این باور هستند که استفاده از کندر باعث افزایش حافظه و بالا رفتن ضریب هوشی می شود.مصرف کندر بیش از ۳ ماه در بارداری، موجب بیش فعالی کودک می شود

معده را با کندر پاکسازی کنید

سبک زندگی به معنای شیوه خاص یک فرد یا گروه در جامعه است و مقام معظم رهبری بهبود و اصلاح سبک زندگی را از جدی‌ترین کارها می‌دانند. بدون شک رسیدن به سبک زندگی ایده‌آل مهم‌ترین عامل در کاهش فقر و بیماری در جامعه است و با اصلاح الگوی مصرف و سبک زندگی می‌توان از منابع موجود بهترین استفاده را برد.

کندر شیره گیاهی به همین نام است که مزه‌ای گس و تلخ دارد و درمان‌گران طب سنتی از قدیم آن را برای درمان بسیاری بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌دادند که به سه صورت خوراکی، موضعی و بخور مصرف می‌شود. امام‌رضا(ع) هم به این گیاه مفید توجه داشته و از آن بهره می‌بردند؛ در روایتی معمر بن خلاد می‌گوید: ایشان هنگامى که در خراسان بودند، وقتی نماز صبح را ادا می‌کردند در سجاده خود می‌نشستند تا آن‌گاه که آفتاب طلوع می‌کرد؛ بعد براى آن جناب یک کیسه سربسته که در آن تعدادى مسواک قرار داشت حاضر می‌کردند و مسواک می‌نمودند و بعد از این کار کندر می‌‏آوردند و آن را مصرف می‌فرمودند.

کندر ویژگی‌های دیگری هم دارد از جمله آن‌که برای دستگاه گوارش و معده مفید بوده و به هضم غذا کمک می‌کند. در این باره امام‌رضا(ع) می‌فرماید : زیاد کندر بخورید و آن را در دهان نگه دارید و خوب بجوید؛ جویدن آن براى من دوست داشتنى‌تر است، کندر بلغم را از معده مى‌شوید، معده را پاک‌سازى، عقل را قوى می‌کند و غذا را گوارا می‌سازد. یکی از خواصی که برای کندر نقل شده تقویت حافظه و افزایش توان یادگیری است؛ در این باره امام رضا(ع) به نقل از امام علی (ع) می‌فرماید: سه چیز حافظه را زیاد می‌کند و بلغم را از بین می برد، قرائت قرآن، عسل و کندر. بین کارشناسان طب سنتی باوری وجود دارد که مصرف کندر توسط مادران باردار موجب افزایش هوش و ضریب‌هوشی جنین و کودک آینده آن‌ها می‌شود.

خواص کندر و تاثیر آن بر حافظه

انواع کندر

از میان انواع کندر، نوعی که گرد و رنگ آن سرخ است را کندر ذَکَر گویند و آنچه را که سفید و سست است، اُنثی می نامند. اگر کندر تازه را در کیسه کرده و با حرکت مدور پوسته پوسته کنند آن را «قشار کندر» می گویند و آن چیزی که غیر از پوسته باشد را «دقاق کندر».
چنانچه در منابع طبی آمده، خواص کندر تا بیست سال باقی می ماند و بهترین آن، کندر نرم تازه و خالص است که ظاهر سفید دارد و به راحتی شکسته نمی شود و وقتی آن را می شکنیم داخل آن حالت چسبنده داشته و زرد طلایی باشد.
برای افزایش میزان هوش و تقویت حافظه نوزاد خوردن یک ماه کندر کفایت می کند

کندر و بیش فعالی کودک

باوری وجود دارد که مصرف صمغ توسط مادران باردار موجب افزایش هوش و ضریب هوشی جنین و کودک آینده آن ها می شود. این نکته صحیح است اما مادران باردار باید مراقب باشند که مصرف کندر بیش از ۳ ماه موجب بیش فعالی کودک آن ها شده و این مسئله در آینده آن ها را با مشکلات متعددی روبه رو می کند. بنابراین مادران باردار باید توجه داشته باشند که برای افزایش میزان هوش و تقویت حافظه نوزاد خوردن یک ماه کندر کفایت می کند و این یک ماه باید بعد از ۴ ماهگی جنین صورت گیرد.

نظر متخصص طب سنتی راجع به مصرف کندر در بارداری

بعضی از مادران زمانی که باردار هستند، به ما می گویند که شنیده ایم مصرف کندر یا رازیانه، باعث بالا رفتن هوش بچه می شود. اما مصرف اقلام ذکر شده برای جنین در حال رشد مفید نیست و ممکن است سبب بروز بیش فعالی در آن ها شود و حتی مطالعات جدیدی که در این زمینه انجام شده است نیز این مساله را تایید می کند. اگر مادران باردار می خواهند بچه ای خوش اخلاق و آرام و با بهره هوشی بالا داشته باشند ما توصیه می کنیم از میوه «به» برای این منظور استفاده کنند که علاوه بر نکاتی که گفتم مقوی قلب نیز است و هیچ عارضه جانبی دیگری نه برای مادر ونه برای جنین در پی ندارد. و اینکه صرف اینکه دیگران چه گفته اند و مصرف چه ماده ای باعث باهوش شدن بچه می شود به حرف آن ها تکیه نکنند.

صمغ کندر گیاهی موثر در درمان سرطان

صمغ کندر یکی از فرآورده های گیاهی است که دارای ۴ گونه مختلف می باشد.هر کدام از این گونه ها یک صمغ با کمی تفاوت تولید می کنند.این گیاه در عطر و خوشبوکننده ها نیز به کار می رود. هزاران سال است که از صمغ کندر در طب استفاده می شود.این گیاه برای درمان عفونت کاربرد دارد اکنون تحقیقات علمی، صمغ کندر را به درمان سرطان ارتباط می دهد.

غلظت صمغ به زمان برداشت آن ارتباط دارد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که این صمغ حاوی ترکیب های مهم ضد سرطانی است. این موضوع برای مردم چین تازگی ندارد زیرا در طب قدیم چین، صمغ کندر برای درمان سرطان استفاده می شد و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد.

درخت بزولیا (Boswellia) که صمغ کندر از آن به دست می آید دارای ۴ گونه مختلف است که هر یک صمغی با کمی تفاوت تولید می کند.

درمان لوسمی:

نتایج تحقیقات دیگر نیز نشان می دهد که عصاره صمغ کندر لوسمی حاد ملوئیدی را درمان می کند. لوسمی حاد ملوئیدی، نوعی سرطان است که روی مغز استخوان تاثیر می گذارد. این بیماری زمانی شروع می شود که گلبول های سفید به سلول های سرطانی تبدیل می شود. نتایج آزمایش ها نشان می دهد عصاره صمغ کندر به طور موثری مرگ سلول های سرطانی را ۲۰ درصد افزایش می دهد.

درمان سرطان پروستات:

نتایج تحقیقات سال ۲۰۱۰ نشان می دهد که ترکیب های فعال موجود در صمغ کندر، مانع بروز سرطان پروستات می شود. این ترکیب اسیدی که از درخت صمغ کندر گرفته می شود به طور موثری سلول های سرطانی پروستات را از بین می برد.

درمان سرطان مثانه:

نتایج تحقیقات دیگری که در سال ۲۰۰۹ انجام گرفت نشان می دهد عصاره صمغ کندر بدون تاثیرگذاری روی سلول های سالم، سلول های سرطانی در مثانه را از بین می برد.محققان انگلیسی دریافتند که چگونه استایل- ۱۱- کتو- بتا- بوزولیک (Acetyl-۱۱-keto-beta-boswellic acid) سرطان تخمدان را در حالت پیشرفته درمان می کند.