تهوع حاملگی چگونه است + درمان تهوع حاملگی با طب سنتی

درمان تهوع حاملگی حالت تهوع حاملگی علت تهوع حاملگی می خواهیم در این نوشته در مورد تهوع حاملگی مطالبی را برای شما قرار دهیم ، تهوع حاملگی چیست و در ادامه در مورد درمان تهوع حاملگی با طب سنتی صحبت کنیم ، در صورتی که می خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید به شما عزیزان توصیه می کنیم تا انتهای نوشته با داروینه همراه باشید.

تهوع حاملگی چگونه است

در مورد تهوع حاملگی

تهوع و استفراغ حاملگی یك مسئله شایع دوران حاملگی است كه سلامت مادر و جنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به علاوه كیفیت زندگی فرد را كاهش و هزینه‌های سلامت را افزایش می‌دهد. اگر شما از افرادی هستید که در دوران حاملگی دل به هم خوردگی ندارید، باید شاد و خرم باشید، در غیر اینصورت باید برای پیش گیری از آن  اقداماتی را انجام دهید. فعلا  هیچ شخصی تا بحال دلیل دل به هم خوردگی در دوران حاملگی را کشف نکرده است. حالت تهوع صبح گاهی یکی از آزار دهنده ترین حالات برای مادران باردار است.اما تحقیقات نشان می دهد تهوع صبح‌گاهی در ماه‌های اولیه حاملگی احتمالاً به معنی سلامت نوزاد است.

تهوع حاملگی چگونه است

– حدود ۱۱ الي ۲۰ درصد زنان حالت تهوع و استفراغ ندارند، ۲۸ تا ۳۰ درصد آنها تنها حالت تهوع دارند و ۵۲ تا ۵۶ درصد حالت استفراغ را تجربه مي كنند. بعضي از محققين مي گويند حالت تهوع صبحگاهي مي تواند يك نشانه سلامت حاملگي باشد.

چه وقت شروع مي شود؟

– بعضي از زنان اين علائم را در طي اولين روزهاي جايگزيني جنين تجربه مي كنند اما بطور معمول شروع حالت تهوع با فاصله ۱/۵ تا ۵ هفته از آخرين پريود مي باشد.

 چه وقت پايان مي يابد؟

در حدود ۶۰ درصد زنان حالت تهوع آنها تا ۱۲ هفته پس از آخرين پريود ادامه دارد و بيشتر از ۹۰ درصد آنها در ۱۶ هفتگي احساس مي كنند بهتر شده اند. يك تعداد زنان بدشانس در طول دوره بارداري حالت تهوع را دارند و در تعداد كمي از زنان در هفته هاي پاياني بارداري مجدداً شروع مي شود.

آيا صبح ها حالت تهوع افزايش مي يابد؟

– اين حالت، تهوع صبحگاهي ناميده مي شود. نتايج يك مطالعه نشان مي دهد علامت استفراغ در ساعات ۶ الي ۹ صبح وجود دارد و در بقيه ي ساعات روز بيشتر حالت تهوع ديده مي شود.

 آيا همه ي حاملگي هاي من شبيه هم مي باشد؟

– لزوماً اين گونه نيست. در يك مطالعه ۶۳ درصد زناني كه قبلاً حامله بوده اند و بيشتر از ۱۰۰ ساعت حالت تهوع داشته اند، بيان كردند كه علائمي مشابه قبلي داشتند ولي حاملگي شان يك مقدار متفاوت بوده است.

 آيا اين نشانه ي خوبي است؟

– چندين مطالعه نشان داده است خانم هاي باردار كه حالت تهوع و استفراغ نداشته اند بيشتر سقط جنين را تجربه كرده اند ولي در بيشتر آنها حاملگي به سرانجام رسيده است. بنابراين عدم وجود اين علائم نبايد به عنوان علامت خطر محسوب گردد. پس شما مي توانيد بدون نشانه اي از كسالت صبحگاهي، حاملگي موفق با يك بچه سالم داشته باشيد.

درمان تهوع حاملگی با طب سنتی

یار و تهوع حاملگی یکی از مسائلی است که زنان باردار با آن مواجه هستند. ویار حاملگی به عملکرد دریچه تحتانی مری یا دهانه معده مربوط می‌شود. مصرف میوه‌ی «به» برای تقویت دریچه تحتانی مری یا دهانه معده مؤثر بوده و موجب کاهش تهوع در دوران بارداری می‌شود. عادت ماهانه زنان در دوران حاملگی قطع می‌شود و برخی اخلاط کثیف که در حالت طبیعی از طریق آن از بدن خارج می‌شد، در بدن باقی می‌ماند و تجمع پیدا می‌کند، این موضوع باعث تحریک دریچه تحتانی مری یا دهانه معده می‌شود و این دریچه به خوبی کار نمی‌کند، در نتیجه موجب بروز ناراحتی گوارشی و تهوع می‌شود.

استفاده از مواد غذایی که دریچه تحتانی مری یا دهانه (فم) معده را تقویت کند، موجب کاهش تهوع دوران بارداری می‌شود. در گذشته به زنان باردار توصیه می‌شد برای این که کودکشان زیبا شود، روزانه یک عدد میوه «به» مصرف کنند علاوه بر آن «به» موجب تقویت دریچه تحتانی مری می‌شود و از این طریق دستگاه گوارش خوب کار می‌کند.

دلایل احتمالی تهوع در دوران حاملگی

۱- هورمون گونادوتروپین جفتی انسانی
این هورمون در دوران بارداری به سرعت افزایش می‌یابد. هیچ کس نحوه تاثیرگذاری این هورمون بر حالت تهوع را نمی‌داند. اما تصور می‌شود که اکثر حالت‌های تهوع به این هورمون مربوط است، زیرا در این زمان، حالت تهوع و میزان این هورمون با هم افزایش پیدا می‌کنند.

به علاوه در مواردی که خانمی دارای میزان HCG بالایی است، مانند خانم‌هایی که دارای چند قلو هستند، حالت تهوع شدید‌تر می‌باشد.

۲- هورمون استروژن
هورمون استروژن نیز که در اوایل دوران بارداری به سرعت افزایش پیدا می‌کند، می‌تواند دلیل دیگری برای تهوع باشد.

۳- افزایش حس بویایی و حساسیت به بو
در خانم‌های باردار شنیدن بوی ساندویچ از فاصله شش فرسخی مساله‌ای غیر عادی نیست. بعضی از عطر‌ها نیز باعث حالت تهوع می‌شوند. برخی از محققان تصور می‌کنند که دلیل آن افزایش هورمون استروژن باشد، اما در این مورد مطمئن نیستند.

۴- ناراحتی معده
دستگاه گوارش برخی از خانم‌ها به خاطر تغییراتی که در دوران بارداری در بدنشان ایجاد می‌گردد، حساس می‌شود.

همچنین برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که خانم‌هایی که معده آن‌ها حاوی یک باکتری به نام «هلیکوباکتر پیلوری» است، دچار حالت تهوع و استفراغ شدید و طولانی تری می‌شوند. تمام مطالعات، ارتباط این باکتری با این مساله را تایید نمی‌کنند.

۵- کمیود ویتامین‌ها
شواهدی نیز دال بر این مطلب وجود دارد که مصرف مولتی ویتامین در زمان لقاح تخمک و اسپرم و اوایل بارداری به جلوگیری از بیماری صبحگاهی شدید کمک می‌کند. سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید و اگر می‌توانید در طول روز چرتی بزنید.

يك نكته جالب:

تحقيقات اخير نشان داده مادراني كه تهوع صبحگاهي را تجربه مي كند درصد سقط كمتري دارند نسبت به مادراني كه اين علايم را ندارند.

تهوع حاملگی