اگر در صدد سقط جنین هستید، باید بدانید که چه مواردی برای شما اتفاق می افتد. در اینجا لیستی از برخی از عوارض سقط جنین برای شما قرار داده شده است:

عوارض سقط جنین
آسیب مثانه
اگر رحم شما سوراخ شده باشد، مثانه شما نیز می تواند سوراخ شود. این همچنین می تواند پریتیونیت (التهاب صفاق یا التهاب آلوده شکم) را با درد، خطرات و جراحی لازم برای ترمیم آن ایجاد کند.

آسیب روده
اگر رحم شما سوراخ شده باشد، روده شما نیز می تواند سوراخ شود. این قضیه باعث تهوع، استفراغ، درد شکم، تب، خون در مدفوع، پریتونیت (التهاب صفاق، التهاب آلوده از شکم) و مرگ می شود اگر به سرعت و به اندازه کافی درمان نشود. ممکن است بخشی از روده برداشته شود و کلستومی موقت یا دائمی ممکن است در شکم شما ایجاد شود.

سرطان پستان
شواهد معتبر نیست اما این چیزی است که باید از آن آگاهی داشته باشیم. زنان که سقط جنین انجام میدهند به طور قابل توجهی شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه یا پستان در سالهای بعدی زندگی دارند. سرطان پستان در آمریکا به میزان ۵۰ درصد افزایش یافته است، زیرا سقط جنین در سال ۱۹۷۳ قانونی شد.

حاملگی خارج رحم
حاملگی خارج رحمی هر نوع حاملگی است که در خارج از رحم رخ می دهد. پس از سقط جنین، شما ۸ تا ۲۰ برابر بیشتر احتمال حاملگی خارج رحمی دارید. اگر به زودی تشخیص داده نشود، و جراحی اضطراری انجام نشود، شما انقدر خونریزی میکنید تا به مرگ نزدیک شوید. آمارها نشان می دهد ۳۰٪ افزایش خطر حاملگی خارج از رحم بعد از یک سقط جنین و ۱۶۰٪ افزایش خطر حاملگی خارج رحمی پس از دو یا بیشتر سقط جنین وجود دارد. در ایالات متحده آمریکا، بارداری خارج رحمی سه برابر شده است؛ چرا که سقط جنین قانونی است. در سال ۱۹۷۰، میزان بروز هر ۱۰۰۰ تولد زنده، ۴٫۸ بود. تا ۱۹۸۰، این میزان ۱۴٫۵ در ۱۰۰۰ تولد بود.

اثرات بر بارداری آینده
اگر سقط جنین دارید:

در سه ماه اول حاملگی های آینده احتمال خونریزی بیشتری خواهید داشت.
کمتر احتمال دارد که در حاملگی های آینده زایمان سالمی داشته باشید.
نیاز بیشتری برای برداشتن جفت به صورت دستی خواهید داشت و عفونت های کودک و جفت آن بیشتر می شود.
نوزاد بعدی شما در چند ماه اول زندگی دو برابر احتمال مرگ دارد.
نوزاد بعدی شما در ماه های گذشته از اولین سال زندگی خود، سه تا چهار برابر احتمال مرگ دارد.
نوزاد شما ممکن است وزن کمی هنگام تولد داشته باشد.
به چه دلایلی زنان تصمیم به انجام سقط جنین می گیرند؟

فرزند شما احتمال بیشتری دارد که با تمام مشکلات خطرناک و پرهزینه که پیش می آید متولد شود.

سقط جنین ناموفق

عدم موفقيت سقط در جنینی که کمتر از ۶ هفته است نسبتا شايع است. گاهی اوقات سقط جنین از تخلیه جفت از رحم جلوگیری می کند. این بدان معنی است که حاملگی ادامه می یابد حتی اگر مادر خطرات و هزینه های سقط جنین را تحمل کرده است.

خونریزی

به علت خونریزی از سقط جنین، یک تا چهارده درصد زنان نیاز به انتقال خون دارند.

هپاتیت

هپاتیت ممکن است در صورت نیاز به انتقال خون بعد از سقط جنین رخ دهد.

عفونت

تب خفیف و گاهی اوقات مرگ ممکن است در اثر یک سقط جنین رخ دهد. بین ۱ از هر ۴ زن تا ۱ از هر ۵۰ زن این اتفاق ممکن است رخ دهد.

انشعاب دهانه رحم

حدود ۱ نفر از ۲۰ زن در طی سقط جنین از این عارضه رنج می برند. این باعث می شود تقریبا ۵۰/۵۰ احتمال مشکل در بارداری بعدی شما وجود داشته باشد اگر در طول بارداری به درستی درمان نشود. شیوع بالای آسیب گردن رحم ناشی از سقط جنین موجب سقط جنین ۳۰-۴۰٪ در زنانی شده است که قبلا سابقه سقط داشته اند.

بارداری ناموفق

زناني كه دو يا چند سقط جنين داشته اند، در دو بارداری بعدي سه ماهه اول دو برابر بيشتر احتمال سقط جنین دارند. احتمال سقط جنین و بارداری ناموفق در سه ماهه دوم حاملگی در زنانی که سابقه سقط از طریق واژن داشته اند تا ده برابر افزایش می یابد.

سوراخ رحم

۱ از ۴۰ و ۱ از ۴۰۰ از زنانی که سقط جنین انجام داده اند از عارضه سوراخ رحم رنج می برند. این تقریبا همیشه باعث پریتونیت (عفونت آلرژیک شکم) می شود، که مشابه با آپاندیس است.

Placenta Previa (انسداد دهانه رحم)

احتمال انسداد دهانه رحم و اختلال در زایمان طبیعی، ۶ تا ۱۵ بار پس از سقط جنین افزایش می یابد. در این شرایط جفت نوزاد شما در دهانه خروجی رحم قرار می گیرد و جفت قبل از اینکه کودک بتواند بیرون بیاید تحویل داده میشود. این باعث می شود که مادر به شدت خونریزی کند در حالی که نوزاد تقریبا همیشه می میرد، مگر اینکه متخصص زنان و زایمان این وضعیت را تشخیص داده و نوزاد را با سزارین در زمان مناسب متولد کند.

سندرم سقط جنین

PAS یک تشخیص رسمی نیست، اما اغلب پس از سقط جنین، زنان از طیف وسیعی از مشکلات روانی و روحی رنج می برند. این ممکن است شامل رویاهای مجدد تجربه سقط جنین، اجتناب از دلبستگی های احساسی، مشکلات ارتباطی، اختلالات خواب، گناه در مورد زنده ماندن، اختلال حافظه، درگیری های خصمانه، افکار یا اقدامات انتحاری، افسردگی و سوء مصرف مواد باشد. این مشکلات ممکن است چند سال به طول انجامد.

مواد باقیمانده در بدن بیمار

اگر دکتر شما قطعه ای از نوزاد، جفت، بند ناف یا کیسه آمنیوتیک را در بدن شما جا می گذارد، ممکن است درد، خونریزی یا تب درجه پایین ایجاد شود. علاوه بر آنتی بیوتیک ها و بستری احتمالی، ممکن است نیاز به جراحی بیشتری برای حذف این قطعات باقی مانده داشته باشید.

ناسازگاری RH

اگر شما Rh-negative هستید، پزشک شما باید از نوع Rh baby شما مطمئن باشد تا بتواند از شما و نوزاد شما در برابر ناسازگاری های آینده Rh محافظت کند. این ناسازگاری Rh می تواند به موارد زیر منجر شود:

ممکن است نوزاد بعدی نیاز به انتقال فوری خون پس از تولد داشته باشد

ممکن است نوزاد بعدی به خاطر عدم سازگاری خونی مرده به دنیا بیاید

ممکن است نوزادان آینده پس از تولد به خاطر ناسازگاری Rh بمیرند.

اگر پزشک شما نوع خون جنین شما را که قصد سقط آن را دارید چک نکند، حتی در سقط های بسیار زودرس ساكشن كه قبل از هشت هفته انجام می شود، خونریزی مادر و جنین می تواند اتفاق بیفتد، در نتیجه باعث حساسیت شما می شود اگر شما RH منفی داشته باشید.

خونریزی سریع و شدید

شما ممکن است DIC (کواگولوپاتی داخل عروقی منتشر شده) را پس از سقط جنین خود تجربه کنید. این بدان معنی است که خون شما لخته نمی شود و شما بدون کنترل می شوید. DIC به شدت تهدید کننده زندگی است و درمان آن دشوار است. این در ۲ از ۱۰۰۰ سقط جنین سه ماهه دوم رخ می دهد.

عقیمی

پس از سقط جنین، ممکن است شما نابارور شوید. این اتفاق در ۱ از ۲۰ تا ۱ از ۵۰ زن اتفاق می افتد. خطر ناباروری ثانویه در زنان با حداقل یک سقط جنین ۳ تا ۴ برابر بیشتر از زنانی است که سقط نداشته اند.

بارداری ناخوشایند خارج از رحم

پزشک شما ممکن است سعی کند نوزاد را از بین ببرد، اما به دلیل آنکه جنین در لوله فالوپ شما در حال رشد است، موفق نشود. متأسفانه در این حاملگی لوله بعد از آن پاره می شود و جراحی اضطراری باید انجام شود تا زندگی شما را نجات دهد. همه زنان در سه ماهه اول باید یک سونوگرافی برای مطمئن شدن از حاملگی خارج رحمی داشته باشند.

زنان جوان
میزان عوارض سقط جنین در جوان تر و نوجوانان افزایش می یابد. با این حال، زنان جوانتر که بارداری موفقی داشته باشند، در صورت داشتن مراقبت مناسب، زایمان و تولد بهتری از زنان مسن تر خواهند داشت. شواهدی وجود دارد که در زنان ۱۵ تا ۱۷ ساله، حاملگی حتی از لحاظ جسمی سالمتر از زنان مسن تر است.