راه و روشهای ترک خود ارضایی


ترک  کردن خود ارضایی مانند ترک بعضی از اعتیادهای رفتاری برای بسیاری از افراد کار آسانی باشد. خود ارضایی به عنوان یک عادت اشتباه و اعتیاد بین همه افراد و فرهنگ‌ها رایج می باشد. هر عادت اشتباهی به تدریج قادر خواهد بود موجب اعتیاد گردد. خود ارضایی باعث آسیب ‌های فراوانی بر روان و جسم فرد می گذارد. توانایی نداشتن در کنترل میل به خود ارضایی موجب اختلال در عملکرد تحصیلی، خانوادگی، اجتماعی می گردد. همچنین قادر خواهد بود پیش زمینه حس گناه، مشکلات جنسی و جسمی شود. در این مقاله راهکارهای موثر جهت ترک  نمودن خود ارضایی در زنان و مردان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.


خود ارضایی

خود ارضایی یکی از راه های ارضا نمودن میل جنسی و تحریک کردن اعضای جنسی به وسیله خود شخص می باشد. شخص با استفاده از ابزارهایی تلاش می کند تا با رابــطه جنسی حقیقی همانند سازی نماید. خود ارضایی در خانم ها نسبت به آقایان کمتر شایع می باشد، اما در هر دو جنس اصولا تا ارضای کامل میل جنسی ادامه خواهد داشت. دلیل خود ارضایی در افراد مختلف، با هم فرق دارد اما به طور کلی، خود ارضایی یکی از روش های طبیعی جهت شناخت بدن و حس جنسی است اما چه بسا به سادگی قادر خواهد بود به یک عادت رفتاری تبدیل شود.

خود ارضایی قادر خواهد بود در سلامت جنسی ایجاد مشکل نماید. این مسئله در مورد مردان احتمال دارد در دراز مدت باعث زود انزالی گردد. موقعی که اندام تناسلی با محرک خارجی تحریک گردد، سیستم عصبی به تدریج خیلی زیاد تحریک پذیر خواهد شد. به این صورت با هر عامل خارجی شرایط انزال وجود خواهد داشت.


دلیل اعتیاد آور بودن خود ارضایی

جهت گرایش به انواع رفتارهای اعتیادآور علل گوناگونی وجود دارد. خودارضایی نیز در صورتی که بیش از اندازه به آن پرداخته شود به اعتیاد تبدیل خواهد شد. اینکه به چه دلیل افراد معتاد به خودارضایی می شوند به دلایل گوناگونی دارد که پیدا کردن دلیل اصلی نیز خیلی آسان نمی باشد.

برای خیلی از اعتیادها ترکیب چند دلیل باعث بروز اعتیاد گردیده است و به همین علت فرایند تشخیص و درمان مقداری سخت است. در ادامه متداول ترین علل موجود که می شود به عنوان دلایل اصلی خود ارضایی در نظر داشت را برایتان آورده ایم:

کنترل کردن سطح اضطراب و افسردگی:

 شخص با لذت بردن هنگام  انجام خود ارضایی در پی جایگزین کردن حس خوب به جای واقعیت ناراحت کننده افسردگی هایش است.

وجود علل عصب شناختی:

برخی اوقات گرایش به اعتیاد به علل عصب شناسی خاصی که در بدن شخص وجود دارد بروز پیدا می کند. مطالعات انجام شده از مغز معتادان به موادمخدر و خودارضایی مشخص کرده است که نورون های مغز اشخاصی که به عمل خود ارضایی اعتیاد دارند  ارتباطات زیاد و گسترده ای با هم برقرار نموده اند. مثل چیزی که در معتادان به مواد مخدر وجود دارد.

شرایط محیطی و تجربیات فردی:

آسیب های روانی و رنج ها و دردهایی که شخص در طی زندگی به صورت های گوناگون با آن مواجه می شود و نتایج تنش زا به وجود می آورد، شخص را به انجام خودارضایی برای پنهان نمودن احساسات ناخوشایند می کشاند.


درمان های خانگی جهت ترک نمودن خود ارضایی

از دیدن فیلم های پورن دوری نمایید

 دیدن فیلم های پورن ، اثر خیلی زیادی بر عمل خود ارضایی خواهد داشت. با اجتناب کردن از تماشای فیلم پورن ، حس نیاز به انجام خود ارضایی را در خود کم کنید.

سعی نمایید مدت زمان تنهایی خود را کاهش دهید

 با کاهش زمان تنهایی و گذراندن آن همراه با دیگران ،ذهن خود را از دیدن فیلم های پورن و  انجام خود ارضایی دور نمایید.

موقع خواب لباس های زیادی بپوشید

 امکان دارد موقعی که لباس های کمتری موقع خواب به تن می کنید با دست زدن به به بدن خود ، علاقه به انجام خود ارضایی در شما تقویت گردد بنابراین با به تن کردن لباس های زیادتر تعداد این تماس ها را کاهش دهید.


درمان های تخصصی ترک خودارضایی

مراجعه کردن به روانشناس ماهر ، کمک خیلی زیادی به حل مشکل ترک خود ارضایی در شما خواهد کرد. روانشناس ، در نخستین گام به شما کمک می کند تا به پذیرش  این موضوع برسید و بعد از آن با ارائه نمودن راهکار های مورد نیاز و به آرامی اعتیاد شما را رفع می نماید.

دارو درمانی نیز جزو درمان های تخصصی می باشد، که در صورت تشخیص روانشناسِ شما و ارجاع دادن به روانپزشک ، کمک به ترک خود ارضایی می کند. در صورتی که رواشناس، تشخیص بدهد که نیاز به مصرف دارو نیز دارید ، اطمینان داشته که فقط برای کمک به شما می باشد ؛ بعد از مصرف آن ممانعت ننمایید و توصیه روانشناس برای استفاده از دارو را جدی بگیرید.

مشکل اعتیاد به خود ارضایی ، کاملا قابل حل است و تنها نیاز به اراده ، پشتکار و تلاش شما و البته مراجعه به روانشناس خوب و با تجربه دارد. پس به هیچ عنوان نگران حل نشدن آن نباشید و با کمک متخصص روانشناس، قدم های لازم را به ترتیب بردارید تا سر انجام مشکل شما به صورت کامل حل شود.


گفتگو برای ترک خود ارضایی

خیلی از مراجعان از صحبت با یک روانشناس و بررسی دلیل این رفتار نفع خواهند برد. شناسایی  کردن تاثرات منفی خود ارضایی قادر خواهد بود به علت خوبی جهت تلاش برای ترک آن بدل می گردد.

خود ارضایی در مردان 

  • درمانگر درباره مسائل زیر از شما سوال خواهد پرسید:
  • حس و رفتارتان در زمان خود ارضایی
  • وجود رفتارهای جنسی وسواس‌ گونه مثل داشتن شرکای جنسی گوناگون و سایر کژ کاری ‌های جنسی
  • مشکلاتی که از خود ارضایی نشات گرفته است.
  • تروما های قبلی
  • فشارها و مشکلات در زندگی

این به درمانگر کمک خواهد کرد که وسواس و جبری بودن رفتار را مورد بررسی قرار گیرد. درمانگر حس شما را مورد بررسی قرار می دهد و با بررسی کردن ریشه رفتار به راهی جهت ترک خود ارضایی خواهد رسید.

به خاطر داشته باشید که گفته‌ هایتان کاملاً محرمانه خواهد ماند و درددل های شما به هیچ عنوان با فرد دیگری به اشتراک گذاشته نخواهد شد.


گروه درمانی برای ترک خود ارضایی

جهت درمان رفتارهای جبری گروه درمانی قادر خواهد بود موثر عمل نماید. با این وجود، به علت حساس بودن موضوع احتمال دارد افراد تمایلی به صحبت کردن درباره مسائل جنسی شان در گروه نداشته باشند.


فعالیت خود را افزایش دهید

در صورتی که زمان آزاد خود را فعال باشید، زمانی جهت خود ارضایی کردن برای شما باقی نخواهد ماند.  پیدا کردن خروجی مناسب برای تخلیه انرژی یکی از روش هایی ترک خود ارضایی می باشد. زمان اختصاص داده شده به پیدا کردن محتوای جنسی و خود ارضایی را به کسب یک مهارت تازه که به آن علاقه مند هستید اختصاص بدهید. دارا بودن هدف‌های تازه در زندگی موجب خواهد شد که انرژی و زمان تان را به آن اختصاص بدهید و با پیشرفت کردن در آن هیجان تازه ای را تجربه نمایید. همچنین، با پیدا کردن زمان احتیاج به خود ارضایی قادر خواهید بود این زمان را به کارهای مفیدی اختصاص دهید.


داشتن استراتژی برای مواقع تحریک شدن

چه زمانی بیشتر تحریک می‌شوید؟ عامل تحریک چیست؟ شب قبل از خواب بیشتر تحریک می گردید یا صبح ‌ها موقع دوش گرفتن؟ در صورتی که بتوانید محرک رفتارهای خود را بشناسید، بهتر قادر خواهید بود برای کنترل رفتار برنامه ‌ریزی نمایید و به گونه ای با تغییر برنامه خود، موقعیت تحریک را برطرف نمایید.


صبوری در درمان

فرقی نخواهد کرد جهت ترک کردن خود ارضایی از تکنیک های خانگی استفاده می نمایید یا مراجعه به روانشناس و سکس تراپیست، به هر حال باید صبوری زیادی به خرج دهید. کلینیک درمان و مشاوره فروشگاه نمی باشد که یک بار از آن خرید نمایید و احتیاجتان رفع شود. یک جلسه با روانشناس جهت شروع روشی خوب نمی باشد، ولی بسته به وضعیتتان، برخی اوقات باید هفته ‌ها و ماه‌ها با درمانگرتان ملاقات نمایید.

با ادامه درمان و حرف زدن با مشاور، حس بهتری خواهید داشت و کنترل زیاد تری بر رفتارهای خود خواهید داشت.


عواقب عدم  درمان خود ارضایی

رفتارهای اعتیادآور با سپری نمودن زمان و درمان نکردن تشدید خواهد شد. خود ارضایی رفتاری می باشد که اعتیاد به آن عوارض گوناگونی در زندگی شخصی، جنسی و عاطفی فرد داشته باشد. ترک نکردن خود ارضایی فشار فراوانی بر رابطه عاطفی و زندگی جنسی شخص وارد خواهد کرد.

نداشتن رضایت جنسی و سرد شدن زندگی مشترک از عوارض آن بر زندگی جنسی و عاطفی شخص خواهد بود. زودانزالی، تحریک نشدن با رابطه جنسی واقعی و کاهش کیفیت رابطه جنسی از دیگر عوارض آن خواهد بود.

افت خلق و خوی شخص به علت حس گناه و عذاب وجدان نیز مسئله ای می باشد که خیلی از افراد در پی درمان نکردن خود ارضایی دچار آن خواهند شد. فردی که گرفتار این رفتار است و قادر نخواهد بود جلوی آن را بگیرد، دچار کم شدن عزت ‌نفس و اعتماد به نفس نیز می گردد.